VÅRA TJÄNSTER

Vi tror inte det finns generella framgångsmodeller och processer där samma strategimall kan appliceras på alla kunder, utan vi lägger upp en egen plan och process för varje kund - för att spegla verksamheten, ambitionerna och förutsättningarna.

Vår expertis är att designa, facilitera och stötta i genomförandet av verksamhetens strategi. Tillsammans med VD och ledning tar vi fram en strategi med en tydlig riktning framåt. En plan alla förstår och är delägare i - en process från vision till aktivitetsplan. Oftast är vi även med och tar fram MVPs / prototyper på nya tjänster och etablerar nya arbetssätt som en del av implementeringen. Detta för att säkerställa att verksamheten sätts i en bättre position på marknaden.

Nedan en övergripande sammanställning av våra tjänster och vilka gränssnitt i verksamheten de berör/omfattar.

Våra tjänster sträcker sig från individuell rådgivning, via design och facilitering av strategiprocessen till implementering och genomförande av strategin i verksamheten - allt för att så långt det är möjligt hjälpa till att säkerställa den önskade förändringen.

Längre ner på sidan finner du tjänsterna beskriva med exempel.

Då alla kunder och uppdrag är olika, erbjuder vi ett samtal för att vi bättre skall förstå era utmaningar och ge en bild av hur vi skulle kunna stötta.

ARBETSFILOSOFI

  • Vår uppdragsgivare är alltid VD eller ledare (även om styrelse och ägare är med i beslutet).

  • Förändring handlar om människor, en viktig del av strategiarbetet är att säkerställa att medarbetarna blir delägare i förändringen.

  • Strategin utgår alltid från kund-perspektivet och den nytta vi skall skapa för denna.

  • Alla i verksamheten skall enkelt kunna ta till sig och förstå strategin - därför fokuserar vi mycket på att förkorta, förtydliga och visualisera processen. Huvuddragen i strategin skall kunna kommuniceras visuellt på en A4-sida.

  • Den strategi vi tar fram hänger ihop, dvs verksamhetens vision och affärsidé manifesteras i slutändan också i de aktiviteter medarbetarna utför i det dagliga arbetet.

  • Basen i strategin är det verksamheten redan gör bra idag, sen läggs nya produkter, erbjudanden, processer, marknader, arbetssätt och partners till samtidigt som vi tar bort eller optimerar det som inte ligger i linje med ambitionerna.

  • Vanligtvis lägger vi upp strategiprocessen så att de enkla stora vinsterna/effekterna kommer först i processen, för att skapa momentum i arbetet.

  • Vi mäter förändringen vi skapar för att säkerställa både effekt i resultat och förtroende från stakeholders.

TJÄNSTERNA MED EXEMPEL

Varje verksamhet är unik utifrån sin historia, kultur, förutsättningar och sina ambitioner. Det gör varje uppdrag unikt utifrån var verksamheten är, vad den har med sig och vart den siktar framåt.

Nedan några exempel från kunduppdrag.

INDIVIDUELL RÅDGIVNING

Individuell rådgivning fokuserad på att identifiera alternativa vägar och hanterings-strategier i angelägna frågor.

Exempel på frågor vid rådgivning;

  • Hur hanteras gränssnittet med styrelse och ägare bäst för att möjliggöra handlingsutrymme och bibehålla förtroendet?

  • Hur säkerställs en bra kultur och en ledningsgrupp som jobbar tillsammans mot samma mål?

  • Hur lägger vi upp en försäljning av bolaget så att det blir gynnsamt för alla parter?

  • Hur kan vi strukturera de olika mötena med ledningen för bästa effekt?

  • Hur växer jag bolaget genom medarbetarna?

ARBETSMODELL LEDNING

Framtagande av arbetssätt för att hantera kultur, ansvar, mål och engagemang i ledningen för den gemensamma resan och ambitionen.

Exempel på frågor;

  • Hur och varför fördelar vi ansvar och mandat som vi gör idag - vilka parametrar bör styra?

  • Hur kan vi se till att individuella incitament samspelar med gemensamma övergripande mål - för att se till att alla i verksamheten drar åt samma håll

  • Vilken kultur vill vi ha i ledningen och hur bygger vi den bäst - med utrymme för både individens och gruppens behov?

STRATEGISKA PROJEKT

Design och genomförande av projekt i gränssnittet mot kund - produkt/tjänst, erbjudande, kundresor och nya arbetssätt som stöttar den nya strategin.

Exempel;

  • Framtagande av MVPs / prototyper avs. nya erbjudanden som testas snabbt och billigt mot kund innan beslut tas om satsning på ny produkt.

  • Uppdatering av befintliga och framtagande av nya kunderbjudanden som bygger på befintlig teknik - för att spegla kundernas förändrade behov och utvecklingen på marknaden.

  • Test och etablering av nya metoder och arbetssätt inom verksamheten avs. utveckling av erbjudande, produkter/tjänster, innovation, kundresan och marknadsföring.

STRATEGIPROCESS

Framtagande av kund-, erbjudande- och innovationsdriven strategi med säkerställande av stakeholder buy-in.

Exempel på innehåll strategiprocess;

  • En process som tydliggör de olika alternativa vägvalen mot målet och samtidigt involverar alla viktiga stakeholders

  • Enkelt och tydligt visuellt hur strategin hänger ihop från vision till aktivitetsplan - så den effektivt kan kommuniceras och diskuteras för att skapa buy-in hos medarbetarna

  • En strategi som bygger på er kärnaffär i kombination med förbättrade processer, en tydlig riktning framåt, nya kunderbjudanden samt en metodik för att sätta och följa upp effekten av förändringen

IMPLEMENTERING STRATEGI

Planering och genomförande av strategin. Säkerställande av delägande hos medarbetare & effekt i verksamheten.

Exempel på innehåll;

  • Diskussion och planering inför implementering i verksamheten, vilka delar när och vilka börjar vi med för att skapa momentum i förändringen.

  • Kommunikations- & delägandeplan avs den nya strategin för att säkerställa engagemang och delägarskap.

  • Att hitta en balans för hur vi bäst verkställer den satta riktningen för förändringen samtidigt som vi ger utrymme för eget skapande och delägande hos medarbetarna

  • Vilka mätpunkter och aktiviteter använder vi som KPI:er för att löpande följa upp och säkerställa att vi får önskad effekt.

Då alla kunder och uppdrag är olika, erbjuder vi ett samtal för att vi bättre skall förstå era utmaningar och ge en bild av hur vi skulle kunna stötta.